Litterær forståelse : innføring i litteraturdidaktikk
Beskrivelse
Litteraturdidaktikk er et felt i vedvarende endring. I denne utgaven framstår derfor begrepsbruken som mer konsekvent og tilnærmingsmåtene til undervisningen som mer konsentrert.
Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosiokulturelle forhold, flerkulturelle klasserom, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.
Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling.
Om boka
ISBN | 9788205528444 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205497962 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Åsmund Hennig |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Litteraturdidaktikk er et felt i vedvarende endring. I denne utgaven framstår derfor begrepsbruken som mer konsekvent og tilnærmingsmåtene til undervisningen som mer konsentrert.
Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosiokulturelle forhold, flerkulturelle klasserom, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.
Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling.
Om boka
ISBN | 9788205528444 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205497962 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Åsmund Hennig |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |