Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Litterær forståelse : innføring i litteraturdidaktikk
Åsmund Hennig

Litterær forståelse : innføring i litteraturdidaktikk

2019Bokmål250 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Litteraturdidaktikk er et felt i vedvarende endring. I denne utgaven framstår derfor begrepsbruken som mer konsekvent og tilnærmingsmåtene til undervisningen som mer konsentrert.

Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosiokulturelle forhold, flerkulturelle klasserom, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.

Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling.

ISBN9788205528444
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2017
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205497962
Originalt formatEPUB
ForfattereÅsmund Hennig
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Litteraturdidaktikk er et felt i vedvarende endring. I denne utgaven framstår derfor begrepsbruken som mer konsekvent og tilnærmingsmåtene til undervisningen som mer konsentrert.

Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosiokulturelle forhold, flerkulturelle klasserom, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.

Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling.

Om boka

ISBN9788205528444
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2017
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205497962
Originalt formatEPUB
ForfattereÅsmund Hennig
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde